Valet närmar sig

Nu är det då snart val vilket märks på alla former av medier. Det smutskastas, vinklas, ljugs, noll källkritik o om du röstar på än det ena eller än det andra så vill folk inte vara vän med dig. Personligen så tycker inte jag att vänskap har med vare sig politik, religion eller annat att göra. Det som gör mig så trött på politiken är just det jag började med..all jävla skit o detta kacklande o hackande på de partier man inte gillar. I min värld vinner man inte folk med skitsnackspropaganda..vad är man för människa om man ser ner på andra för deras politiska åsikt..det är ju som att se ner på någon för deras religion.. Jag lyssnar hellre på någon som snackar för sitt parti, som ger mig fakta om varför deras parti är det man ska rösta på..än någon som gapar o spottar på andra partier för att skapa någon form av skrämselpropaganda..för det funkar inte, vilket vi nu kan se i alla undersökningar o mätningar som gjorts.
 
Alla partier har sin smutsiga historiska byk o må den som är utan skit kasta första stenen. Några partier får man gå långt tillbaka, några till 40 talet o andra bara några år tillbaka, dock finns det skit hos alla. Poängen är att vi har demokrati. Folket röstar o folkets röster ska respekteras no matter what. Det gör man inte i Sverige. Här är det sandlåde nivå o man vuxenmobbar ett parti, som folket valt in. Nu är det för mig skit samma om det är höger, vänster eller mitt emellan parti som inte får vara med, för det handlar om principen. Inte någonstans i media har jag sett någon som snackar för sitt parti utan bara snackar skit om alla andra, speciellt detta parti man inte vill ha att göra med.
Så under åren som gått så har man bedrivit ett drev emot detta parti o samtidigt tagit deras punkter o gjort till sina då man märkt att folket lutar åt detta mobbade parti. Ändå fortsätter man att fernetiskt mobbandet, skitsnackandet etc etc. Hur tycker man då att detta har funkat?? Har det varit rätt strategi? Har allt skitsnack, fejkpropaganda, vägran att diskutera/bjuda in etc fungerat?
Nej, tydligen inte...mer tvärt om då nu detta parti är störst. Bra jobbat!!!
Man vinner mer med honung än med vinäger det vet de flesta människor, men här har man vräkt ut vinäger, tagit det hemska partiets åsikert o gjort till sina egna, sedan förfasar man sig över att det inte funkade. Nä man spelade fult o det spelade det mobbade partiet rätt i händerna. 
Jag hoppas att man lär sig till nästa gång att det här är fel väg att fånga röster på, såvida man inte vill förlora sina väljare.
Under denna tiden har man lyckats med att få ordet rasist till att bli ett skällsord. I stället för jävla idiot när man inte får som man vill, så är det nu jävla rasist. Jag har jobbat på tåg i många år o fått ordet rasist slängt i ansiktet då jag tyckt att någon bör ha biljett för att åka tåg. Personligen skiter jag i vem fan du är, din hudfärg, religion, sexuella läggning, vilken del av jorden eller universum du kommer ifrån, ska du åka tåg ska du betala för din resa. Kollegor till mig som kommer från andra länder blir oxå kallade rasister.. för att dom vill att man ska ha biljett för att åka...alltså är det ordet så uttjatat att det inte har någon mening längre..o hur jävla skevt är inte det..
 
Många använder ordet rasism utan att ha en aning om vad rasism är. Precis som man tolkar nationalism galet många gånger. Ingen tar sig tid till att kolla upp vad orden man slänger sig med har för innebörd.
Personligen är jag inne på det som en del forskare anser o det är att det finns en ras o det är människorasen. Sedan finns det olika folkgrupper o kulturer o vi har alla nytta o glädje över att kunna dela våra kulturer med varandra. Har bott utomlands i många år o haft förmånen att träffa underbrara vänner från världens alla hörn, o var sjukt stolt över att vara Svensk. Jag har hållt föredrag om Sverige o burit den Svenska flaggan på både väskor o kepsar. Det Sverige som jag ser idag är för mig tragiskt...inte bara i politikens smutsiga värld utan även hur man behandlar sina vänner när dom inte tycker som du. Jag har vänner som är från alla politiska "hörn" o jag gör inte skillnad på någon. Den som röstar V är inte sämre än den som röstar SD för mig handlar inte vänskap om politik eller religion eller vem fan du knullar eller är kär i. Det handlar om respekt, ödmjukhet, glädje, hjärta o värme..sedan kan man inte tycka lika om allt o det är där respekten kommer in. Jag respekterar att du har en annan åsikt än vad jag har o vi kan vara överrens om att vara oense. Man ska kunna diskutera saker med sina vänner utan att försöka köra ner sina åsikter i halsen på motparten, o om det inte funkar så ska man inte idiotförklara någon. Man ska vara öppen till att den andra parten kanske har en del åsikter som är rätt vettiga o våga erkänna det, då det inte innebär ett nederlag utan tvärt om. Din åsikt är inte bättre än någon annans, en chock för många men så är det. Ju fortare vi inser det, desto fortare ändras sättet att jaga röster på o då kan det bli ett bättre politiskt o demokratiskt klimat i Sverige. Sedan ligger på var o en att själva kolla upp det som vräks ut där ute, att inte bara ta för givet att allt som syns o delas är sant. Tex man kan gå in på riksdagens sida o se hur alla lagt sina röster, kolla om personer o konton på sociala medier är trollkonton, kolla vilken politisk riktning vissa nyhetskanaler o sidor har etc etc. Vissa grupper o sidor har som syfte att försöka tysta dom som inte tycker som dom, bedriva en form av censur utan att någon ska märka det.
 
För mig känns det just nu lite som Wilhelm Moberg skrev:
”I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."
 
Detta är det enda jag tänker orda om när det gäller politik. Så ha oxå i åtanke att bara för att någon delar något på sociala medier så innebär det inte att personen håller med eller är emot, utan bara delar för att upplysa..sedan får var o en tycka som dom vill. Som tex kött eller inte....är du vegan så woohoo för dig men skrämselpropaganda undanbedes..likaså om du äter kött så wooohoo för dig men propaganda undanbedes. Man vinner inte något på skrämselpropaganda, allt är inte svart eller vitt. Sälj din sak/tro/livsstil men när folk inte är intresserade så stoppa o acceptera att vi alla är olika, att börja tvångsmata, skrämma etc gör att dom backar än mer.. Honung istället för vinärger...honung istället för vinäger folks. Kan tex en vegan får en köttätare att äta mindre kött, tänka mer på vartifrån köttet kommer så är det ett fett framsteg, där ska man stoppa o tänka på att Rom bygdes inte på en dag. Små steg kan ändra världen på lång sikt.. men med honung, inte vinäger o skräck.
 
Så bara för att någon från din politiska hörna o delar så innebär inte det att det är sant. Var kriktisk, gräv lite själv o kolla fakta etc. Det gällar inte bara politik utan även religion, vegan, köttätare osv osv
 
Skulle egentligen gjort ett inlägg om mitt besök hos optikern o att dom anser att jag är specielll ✌✌ Om jag pallar så kanske jag gör ett inlägg om det senare. Jag har ju lite sömnproblem så då kan jag ju skriva lite till framåt nattkröken 😆
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Gothammar.blogg.se

Livets upp o ner o allt skit där emellan, på både gott o ont.

RSS 2.0