Mamma

Mamma
420908-180810
                   
 
 
 
  
Jag är så glad att jag fick två månader med mamma. Framför allt första månaden då vi pratade om precis allt. Vi redde ut saker o ting för vi ville inte ha något oavslutat eller outrett när hon väl gick bort. Hon var min mamma som hon var när jag var liten..kallade mig sitt hjärtegull vilket hon inte gjort sedan jag var typ tio-tolv år. Hon bad om ursäkt för en massa saker o önskade att hon gjort annorlunda. Vi pratade om Janne o om förr, vi pratade om nu o vi pratade om framtiden utan henne. Hon förklarade en massa, berättade om vad hon ångrat, o att hon var ledsen för att hon tappat bort mig på vägen..att hon inte varit en "riktig" mamma på väldigt länge. Hon till o med var ledsen över att hon tagit mig för given, o den som verkligen kännde min mamma vet precis hur hon var. Hon var glad över att jag rensat allt hon bad om.."ingen ska peta i hennes privata papper o kläder o sånt", o även om det var ett jäkla slit o otroligt jobbigt så gjorde jag det.
Jag är så tacksam att sitta här med en ren sorg, dvs ingen ilska eller obesvarade frågor, ha fått be om ursäkt o fått ursäkter men framför allt fått ha min mamma som jag hade som liten..även om det bara var för några veckor.
 
I morgon får jag låna Glumslövs ena bil o ska köra upp till hospiset o hämta hennes tillhörigheter då dom inte kan ligga kvar där. Det måste vara en anhörig som gör detta tydligen. Ska även se om dödsattesten är klar för den behövs för att avsluta lägenheten o annat, samt behövs för att skickas dit hon har skulder.
Mamma har valt att inte ha begravning eller minnesstund o det får man respektera. 
Då det inte finns tillgångar utan bara skulder så gör man endast en dödsboanmälan till skatteverket. Vilket är en jäkla grej det oxå. Man ska avsluta autogiron o inte betala några räkningar förrän man gjort en dödsboanmälan. Inget får röras i lägenhet eller annat från den dagen personen dog, dvs i fredags, o man ska ta kontakt med alla fodringsägare så dom vet att det pågår en dödsboanmälan. Så det blir till att åka in till skatteverket oxå i morgon..säkert en massa andra ställen utöver det. En dödsboanmälan kostar inget o man behöver inte gå via en begravningsbyrå. Hennes pension kommer att betalas ut för hela månaden o man tar pengar därifrån till att täcka ev kostnader för transporter o annat som har med begravning att göra. Sedan går skatteverket/kommunen in o gör avslutar dödsboanmälan. Därefter så får man godkännande att tömma lägenheten. Lär veta mer om hela denna processen efter imorgon.
 
                                                       
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Gothammar.blogg.se

Livets upp o ner o allt skit där emellan, på både gott o ont.

RSS 2.0